WARTO PRZEMYŚLEĆ...

WITAM PAŃSTWA NA MOJEJ STRONIE AUTORSKIEJ

      PIOTR JAROSZYŃSKI  

"Sic vive cum hominibus, tamquam deus videat; sic loquere cum deo, tamquam homines audiat" Seneka

O. prof. Mieczysław Albert KrąpiecO. prof. Mieczysław Albert Krąpiec

Gimnazjum było nadzwyczajne, na najwyższym poziomie. Zresztą profesorowie naszego gimnazjum później kończyli studia na uniwersytetach z uniwersyteckimi tytułami: profesor Machalski został profesorem UJ, czy profesorowie łaciny i greki. I myśmy dzięki takiemu gimnazjum byli głęboko wkorzenieni w kulturę europejską. Już wtedy czytaliśmy „Iliadę”, „Odyseję”, dzieła Ajschylosa, „Antygonę” Sofoklesa, a także Platona. A więc czuliśmy się wkorzenieni. Dla nas – mówiąc metaforycznie – zdobycze Aleksandra Wielkiego to była lektura obowiązująca i dlatego całe dzieje Europy były dla nas czymś naturalnym; na tej glebie Europy wyrastała polskość. Wiedziało się też, że później, po rozpadnięciu się Imperium Rzymskiego powstawały – dzięki Kościołowi, poprzez zakony – różne państwa i że Polska dołączyła w rozwoju do państw zachodnioeuropejskich. I jeszcze, co było rzeczą ciekawą, że w szkołach tak zwanych powszechnych – wówczas ja cztery klasy szkoły powszechnej skończyłem i do gimnazjum poszedłem – było obowiązkiem znać poczet królów polskich – wszystkich. Ja do dziś pamiętam, od Mieszka I do ostatniego, Poniatowskiego. Wisiał poczet królów i nauczycielka o każdym z nich coś mówiła i dlatego dla nas historia Polski była czymś tak żywym.

Fragment pochodzi z: „Porzucić świat absurdów. Z Mieczysławem A. Krąpcem OP rozmawia ks. Jan Sochoń”, Lublin 2002


Formacja młodego człowieka na Polaka jest procesem długim. Jeżeli bowiem polskość wyrasta z gleby kultury klasycznej i chrześcijańskiej, taką kulturę młody Polak musi poznawać nie przelotnie, ale systematycznie, od rodzinnego domu poczynając, poprzez szkołę podstawową i średnią. Wtedy dopiero zaczyna sobie uświadamiać, jak pięknym kwiatem jest kultura polska, jak pięknie pozwala nam być ludźmi. A wtedy całe jej dzieje nabierają sensu i smaku, w każdym pokoleniu. Dlatego właśnie taki był program edukacji w wolnej Polsce. Jeśli programu takiego dziś nie ma, to skąd się wezmą wolni i dumni Polacy?

Piotr Jaroszyński

Nasz Dziennik, Wtorek, 8 kwietnia 2014, Nr 82 (4924)

DMC Firewall is a Joomla Security extension!