Strona główna
Polska w cywilizacji łacińskiej według F. Konecznego - wykład Polska w cywilizacji łacińskiej według F. Konecznego - wykład

Polska w cywilizacji łacińskiej według F. Konecznego - wykład

Polska w cywilizacjiPolska w cywilizacji łacińskiej według F. Konecznego - prof. Piotr...

Kardynał Wyszyński mąż stanu i kapłan odpowiedzialny za Kościół i Ojczyznę - wykład Kardynał Wyszyński mąż stanu i kapłan odpowiedzialny za Kościół i Ojczyznę - wykład

Kardynał Wyszyński mąż stanu i kapłan odpowiedzialny za Kościół i Ojczyznę - wykład

kard WyszynskiKardynał Wyszyński mąż stanu i kapłan odpowiedzialny za Kościół i Ojczyznę - prof....

Święty Jan z Dukli Święty Jan z Dukli

Święty Jan z Dukli

sw jan z dukliPolska opromieniona jest światłem wielu błogosławionych i świętych. Wśród nich warto...

Jaka tożsamość Europy? - wykład Jaka tożsamość Europy? - wykład

Jaka tożsamość Europy? - wykład

Jaka tożsamość Europy? - prof. Piotr Jaroszyński, Parafia pw. Matki Boże Królowej Pokoju, Kanada,...

Etyka dobra czy etyka tolerancji - wykład Etyka dobra czy etyka tolerancji - wykład

Etyka dobra czy etyka tolerancji - wykład

Etyka dobra czy etyka tolerancji - prof. Piotr Jaroszyński, Parafia pw. Matki Boże Królowej...

Rozum i wiara: opozycja czy dopełnienie? - wykład Rozum i wiara: opozycja czy dopełnienie? - wykład

Rozum i wiara: opozycja czy dopełnienie? - wykład

rozum i wiaraRozum i wiara: opozycja czy dopełnienie? - prof. Piotr Jaroszyński, Kanada, Toronto,...

Media: między ideologią a biznesem - wykład Media: między ideologią a biznesem - wykład

Media: między ideologią a biznesem - wykład

media miedzy ideologia a biznesemMedia: między ideologią a biznesem - prof. Piotr Jaroszyński,...

Feliks Koneczny o tożsamości Zachodu Feliks Koneczny o tożsamości Zachodu

Feliks Koneczny o tożsamości Zachodu

feliks koneczny z wnukiemFeliks Koneczny jest niezastąpiony tam, gdzie pojawia się pytanie o...

Emigracja: zachować wiarę - wykład Emigracja: zachować wiarę - wykład

Emigracja: zachować wiarę - wykład

Emigracja: zachować wiarę - prof. Piotr Jaroszyński, Kanada, Calgary, Parafia Matki Boskiej...

Pułapka politycznej poprawności - wykład Pułapka politycznej poprawności - wykład

Pułapka politycznej poprawności - wykład

Pułapka politycznej poprawności - prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, Chicago, Centrala Radia Maryja,...

Feliks Koneczny a Roman Dmowski - wykład Feliks Koneczny a Roman Dmowski - wykład

Feliks Koneczny a Roman Dmowski - wykład

Feliks Koneczny a Roman Dmowski - prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, Chicago, Centrala Radia Maryja,...

Posiołek 144 Posiołek 144

Posiołek 144

czeslaw jaroszynskiKtóregoś dnia pociąg się zatrzymał. Lokomotywa, nagle przyśpieszając sapanie,...

Balewicze światem najbliższym sercu Balewicze światem najbliższym sercu

Balewicze światem najbliższym sercu

Rozmowa z profesorem Piotrem Jaroszyńskim z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego o jego ojcu,...

Cywilizacja łacińska wobec Unii europejskiej - wykład Cywilizacja łacińska wobec Unii europejskiej - wykład

Cywilizacja łacińska wobec Unii europejskiej - wykład

Cywilizacja łacińska wobec Unii europejskiej - prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, Chicago, Centrala...

Cywilizacja łacińska a inne cywilizacje - wykład Cywilizacja łacińska a inne cywilizacje - wykład

Cywilizacja łacińska a inne cywilizacje - wykład

Cywilizacja łacińska a inne cywilizacje - prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, Chicago, Centrala Radia...

Ile jeszcze kłamstw wyprodukują? Ile jeszcze kłamstw wyprodukują?

Ile jeszcze kłamstw wyprodukują?

Zafałszowanie historii w rosyjskich podręcznikach służy formowaniu człowieka masowego. Z...

Gender: globalna sieć Gender: globalna sieć

Gender: globalna sieć

Gender to nie sprawa lokalna takiego czy innego państwa lub nawet związku państw (Unia...

Wakacje i metafizyka Wakacje i metafizyka

Wakacje i metafizyka

Nadeszły upragnione wakacje...

Rola krzyża w kulturze polskiej - wykład Rola krzyża w kulturze polskiej - wykład

Rola krzyża w kulturze polskiej - wykład

Rola krzyża w kulturze polskiej - prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, Chicago, Parafia św....

Obława Augustowska: ludobójstwo zapomniane Obława Augustowska: ludobójstwo zapomniane

Obława Augustowska: ludobójstwo zapomniane

Historia Polski obfituje w wiele tajemnic. Tak zwane "białe plamy". Wśród nich na czoło wysuwa się...

Wiatraki: inwazja potworów Wiatraki: inwazja potworów

Wiatraki: inwazja potworów

Wiele mówi się dziś o tzw. energii odnawialnej albo czystej. Do niej należy z pewnością geotermia,...

Polonia dla Polski - wykład Polonia dla Polski - wykład

Polonia dla Polski - wykład

Polonia dla Polski - prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, Chicago, Dom Jezuitów, Związek Nauczycieli...

Gender i dzieci Gender i dzieci

Gender i dzieci

Głównym przedmiotem ataku ze strony ideologii gender są dzieci. Bo to właśnie one mają mieć...

IV Rzeczpospolita: szanse i zagrożenia - wykład IV Rzeczpospolita: szanse i zagrożenia - wykład

IV Rzeczpospolita: szanse i zagrożenia - wykład

Wykład prof. dr hab. Piotra Jaroszyńskiego "IV Rzeczpospolita: szanse i zagrożenia", Chicago,...

Pułapki życia wygodnego Pułapki życia wygodnego

Pułapki życia wygodnego

nadeszloNadeszło lato, a więc wakacje, wypoczynek...

Nowa Lewica – pokonać Kościół Nowa Lewica – pokonać Kościół

Nowa Lewica – pokonać Kościół

Gramsci Wariant sowiecki komunizmu nie sprawdził się, ale czy to znaczy, że wiara w komunizm w...

W sercu stolicy - Ks. kard. Stefan Wyszyński W sercu stolicy - Ks. kard. Stefan Wyszyński

W sercu stolicy - Ks. kard. Stefan Wyszyński

Pragniemy, aby w naszym wychowaniu narodowym Chrystus, który daje chleb wzięty z ziemi i...

Siła słowa Juliusza Słowackiego Siła słowa Juliusza Słowackiego

Siła słowa Juliusza Słowackiego

Rozbiory Polski to był rozbój w biały dzień. Podcinał wiarę w jedność europejskiego etosu, który z...

Pięć prawd Polaków - wykład Pięć prawd Polaków - wykład

Pięć prawd Polaków - wykład

Wykład prof. dr hab. Piotra Jaroszyńskiego zatytułowany: "Pięć prawd Polaków". 

Gender: Od antykoncepcji do homoseksualizmu Gender: Od antykoncepcji do homoseksualizmu

Gender: Od antykoncepcji do homoseksualizmu

W ramach walki z grożącym ludzkości domniemanym przeludnieniem zaczęto stosować głównie dwie...

  • Polska w cywilizacji łacińskiej według F. Konecznego - wykładPolska w cywilizacji łacińskiej według F. Konecznego - wykład

    Polska w cywilizacji łacińskiej według F. Konecznego - wykład

  • Kardynał Wyszyński mąż stanu i kapłan odpowiedzialny za Kościół i Ojczyznę - wykładKardynał Wyszyński mąż stanu i kapłan odpowiedzialny za Kościół i Ojczyznę - wykład

    Kardynał Wyszyński mąż stanu i kapłan odpowiedzialny za Kościół i Ojczyznę - wykład

  • Święty Jan z DukliŚwięty Jan z Dukli

    Święty Jan z Dukli

  • Jaka tożsamość Europy? - wykładJaka tożsamość Europy? - wykład

    Jaka tożsamość Europy? - wykład

  • Etyka dobra czy etyka tolerancji - wykładEtyka dobra czy etyka tolerancji - wykład

    Etyka dobra czy etyka tolerancji - wykład

  • Rozum i wiara: opozycja czy dopełnienie? - wykładRozum i wiara: opozycja czy dopełnienie? - wykład

    Rozum i wiara: opozycja czy dopełnienie? - wykład

  • Media: między ideologią a biznesem - wykładMedia: między ideologią a biznesem - wykład

    Media: między ideologią a biznesem - wykład

  • Feliks Koneczny o tożsamości ZachoduFeliks Koneczny o tożsamości Zachodu

    Feliks Koneczny o tożsamości Zachodu

  • Emigracja: zachować wiarę - wykładEmigracja: zachować wiarę - wykład

    Emigracja: zachować wiarę - wykład

  • Pułapka politycznej poprawności - wykładPułapka politycznej poprawności - wykład

    Pułapka politycznej poprawności - wykład

  • Feliks Koneczny a Roman Dmowski - wykładFeliks Koneczny a Roman Dmowski - wykład

    Feliks Koneczny a Roman Dmowski - wykład

  • Posiołek 144Posiołek 144

    Posiołek 144

  • Balewicze światem najbliższym sercuBalewicze światem najbliższym sercu

    Balewicze światem najbliższym sercu

  • Cywilizacja łacińska wobec Unii europejskiej - wykładCywilizacja łacińska wobec Unii europejskiej - wykład

    Cywilizacja łacińska wobec Unii europejskiej - wykład

  • Cywilizacja łacińska a inne cywilizacje - wykładCywilizacja łacińska a inne cywilizacje - wykład

    Cywilizacja łacińska a inne cywilizacje - wykład

  • Ile jeszcze kłamstw wyprodukują?Ile jeszcze kłamstw wyprodukują?

    Ile jeszcze kłamstw wyprodukują?

  • Gender: globalna siećGender: globalna sieć

    Gender: globalna sieć

  • Wakacje i metafizykaWakacje i metafizyka

    Wakacje i metafizyka

  • Rola krzyża w kulturze polskiej - wykładRola krzyża w kulturze polskiej - wykład

    Rola krzyża w kulturze polskiej - wykład

  • Obława Augustowska: ludobójstwo zapomnianeObława Augustowska: ludobójstwo zapomniane

    Obława Augustowska: ludobójstwo zapomniane

  • Wiatraki: inwazja potworówWiatraki: inwazja potworów

    Wiatraki: inwazja potworów

  • Polonia dla Polski - wykładPolonia dla Polski - wykład

    Polonia dla Polski - wykład

  • Gender i dzieciGender i dzieci

    Gender i dzieci

  • IV Rzeczpospolita: szanse i zagrożenia - wykładIV Rzeczpospolita: szanse i zagrożenia - wykład

    IV Rzeczpospolita: szanse i zagrożenia - wykład

  • Pułapki życia wygodnegoPułapki życia wygodnego

    Pułapki życia wygodnego

  • Nowa Lewica – pokonać KościółNowa Lewica – pokonać Kościół

    Nowa Lewica – pokonać Kościół

  • W sercu stolicy - Ks. kard. Stefan WyszyńskiW sercu stolicy - Ks. kard. Stefan Wyszyński

    W sercu stolicy - Ks. kard. Stefan Wyszyński

  • Siła słowa Juliusza SłowackiegoSiła słowa Juliusza Słowackiego

    Siła słowa Juliusza Słowackiego

  • Pięć prawd Polaków - wykładPięć prawd Polaków - wykład

    Pięć prawd Polaków - wykład

  • Gender: Od antykoncepcji do homoseksualizmuGender: Od antykoncepcji do homoseksualizmu

    Gender: Od antykoncepcji do homoseksualizmu

Zamożni katolicy w Polsce często wstydzą się swej zamożności, a przynajmniej czują się niezręcznie. Widzą wokół ludzi biednych i mają poczucie, że nie wypada mieć więcej od innych. Pamiętają też o słowach Chrystusa skierowanych do bogatego młodzieńca, że trudniej będzie wejść bogaczowi do nieba, niż słoniowi przejść przez ucho igielne. Z drugiej jednak strony, jeśli już jakoś się dorobili, zdają sobie sprawę, że życie w ubóstwie nie jest łatwe, a w dodatku bywa upokarzające. Jak to więc właściwie jest z tym ubóstwem i zamożnością? Czy zamożności rzeczywiście należy się wstydzić i nawet ją ukrywać, a z ubóstwa należy być dumnym? Problem to poważny i aktualny. Ponieważ wiele aspektów zostało wyraźnie poprzekręcanych, czy to z powodu złej woli, czy ignorancji, musimy więc spokojnie problem ten rozważyć.

Św. Tomasz z Akwinu pochodził z rodu hrabiowskiego. Choć rodzice bardzo wcześnie przeznaczyli go do stanu duchownego i wysłali, gdy miał zaledwie pięć lat, do klasztoru benedyktynów na Monte Cassino, to jednak nie podobała im się późniejsza decyzja Tomasza o przejściu do żebraczego zakonu dominikanów. Mieli bowiem na oku korzystniejsze dla niego i dla rodziny stanowisko opata benedyktynów. I ten właśnie św. Tomasz powie: „Ubóstwo jest rzeczą piękną, pod warunkiem jednak, że jest dobrowolne i płynie ze szlachetnych motywów". (Contra Impugnantes Dei cultum et religionem c. 6, ad primum). Ubóstwo pod przymusem lub z powodów nieszlachetnych jest czymś złym!

Gdy więc chcemy ocenić ubóstwo, nasze polskie ubóstwo, to musimy najpierw zobaczyć, czy jest ono dobrowolne. Okazuje się, że w większości przypadków nie jest dobrowolne, że system został tak skonstruowany, aby ludzi zubożyć, najpierw przez pozbawienie ich własności (kradzież na skalę państwową pod pretekstem tzw. nacjonalizacji), a następnie przez przetrzymywanie ludzi na poziomie minimum socjalnego. Praktyki te, właściwe dla ustroju zwanego tyranią, znane były już starożytnym.

Charakteryzując sposoby utrzymania tyranii, mówi na ten temat w swej Polityce Arystoteles. Tyran nie tylko nie dopuszcza do steru ludzi wybitnych, nie pozwala im na zdobycie głębszego wykształcenia ani na nic, co wytwarza w ludziach poczucie własnej godności i co rodzi między nimi wzajemne zaufanie (zakaz stowarzyszeń, rozpowszechnione szpiegostwo), lecz ponadto celowo poddanych zubaża, przede wszystkim dlatego, że potrzebuje środków na utrzymanie straży, ale także dlatego, że ludzie, zabiegając o podstawowe środki do życia, są nieustannie zajęci i nie mają czasu na knowania. Zubożenie może być dokonane gwałtem lub pokojowo, np. przez nałożenie wysokiego podatku.

W Syrakuzach - kontynuuje Stagiryta - za Dionizosa (tyrana) w ciągu pięciu lat obywatele wpłacili cały majątek jako podatek (Polityka, V, 9). Nie można więc mieć wątpliwości, że ubóstwo, do którego człowiek został zmuszony, jest czymś złym. Nie wolno się z nim wewnętrznie zgodzić, ponieważ jest ono oznaką potraktowania człowieka jako rzeczy albo jako żywego narzędzia (niewolnika). Jest ono znakiem, że tyran (państwo) ma wobec człowieka jakieś ukryte plany i dlatego najpierw pozbawia go oparcia w majątku (czy różnych odmianach własności prywatnej), by potem dysponować nim jak zabawką. Takiego przymusowego ubóstwa nie usprawiedliwią żadne „szlachetne" cele w rodzaju „sprawiedliwości społecznej", ponieważ sam fakt wprowadzenia przymusu sugeruje, że cele są pozorne i mają nas wprowadzić w błąd. Ubóstwo musi być dobrowolne, aby było dobre.

Może być jednak dobrowolne i złe, gdy jego cel jest nieszlachetny. Takie będzie ubóstwo wynikające z lenistwa, z chęci życia na cudzy rachunek, z liczenia na ludzką naiwność. Przyczynia się ono do stosowania brzydkiej formy szantażu moralnego: ja nie mam, ty masz, to mi daj, a jak nie dasz, to nie jesteś czuły na ludzkie nieszczęście. Jest to ubóstwo dobrowolne, ale płynące z motywów nieszlachetnych - jest więc złe. Z taką sytuacją spotkać się możemy na ulicy, gdy matka z dzieckiem żebrze, a co pewien czas mąż (?) zabiera utarg i idzie do baru na piwo.

W dzisiejszej sytuacji, przejściowej, z ciągłym zagrożeniem nawrotu socjalizmu, bycie zamożnymi jest dla nas wyzwaniem, ponieważ jest to krok nie tyle ku demokracji (bo słowo to zostało doszczętnie zmanipulowane), ile ku suwerenności, która w skali narodu oznacza niepodległość. Mamy prawo posiadać, chociażby dlatego, że jeśli ktoś z nas uzna, iż chciałby nic nie mieć, to na taki gest go stać (!). Nie można jednak być ubogim z przymusu, nie godzi się być ubogim dla celów nieszlachetnych; pierwsze jest autentycznym ubóstwem, następne zaś są po prostu dziadostwem.

Nie wolno nam dopuścić do tego, aby u nas przedłużał się stan dziadostwa. Ubóstwo to nie to samo co dziadostwo!

Ubóstwo dobrowolne było często wyrazem miłości do Boga. Człowiek uważał, że będąc ubogim, pełniej może się modlić, ponieważ posiadanie wielu przedmiotów i ciągła troska o nie rozprasza. Podobnie stan bezżenny dla wielu osób może być godny wyboru, gdyż mają wówczas więcej czasu dla innych. Nie można jednak w skali narodu żądać, by wszyscy byli ubodzy i pozostawali w stanie dziewiczym. Przeciwnie, naród musi być na tyle zamożny, aby stać go było na utrzymanie stanu duchownego oraz tych, którzy poświęcają swe życie niewymiernemu materialnie badaniu prawdy czy tworzeniu piękna.

Dziadostwo natomiast, choć osobiście, w jakimś przynajmniej stopniu, może być niezawinione, budzi najpierw litość, ale po głębszym zastanowieniu się - niepokój i podejrzenia. Szczególnie wtedy, gdy zaczyna przybierać rozmiary masowe. Świadczy bowiem albo o demoralizacji, albo o podtrzymywaniu ustroju, który starożytni określali mianem zwyrodniałego (tyrania, oligarchia, ochlokracja; Arystoteles, Polityka, III, 4). Źródła zła są wówczas trudniejsze do zidentyfikowania, nie mówiąc już o ich odkażeniu. Gdy bowiem podtrzymywanie biedy jest częścią strategii ideologicznej i zaangażowane są do tego instytucje państwowe, wówczas pojedynczy człowiek ma niewielkie szanse.

Chrześcijaństwo w odróżnieniu od socjalizmu odwołuje się do cierpienia, którego geneza jest egzystencjalna, natomiast socjalizm odwołuje się do ubóstwa, którego geneza jest społeczna. Cierpienie egzystencjalne jest nie do usunięcia, nawet jest konieczne z uwagi na status życia człowieka na ziemi, natomiast ubóstwo jest do usunięcia, ale paradoksalnie jest ono podtrzymywane sztucznie, ponieważ ma stanowić usprawiedliwienie dla systemu, który znajdując dla siebie racje bytu w dziadostwie, mami dostatkiem, ale nie zamierza doń doprowadzić, bo wówczas byłby zbędny.

Gdy więc z powodu przemian nie da się utrzymać na szeroką skalę dziadostwa, wówczas odgórnie projektuje się bezrobocie, które przekracza jakąkolwiek logikę; tyle jest przecież u nas do zrobienia i nie wiedzieć czemu aż tylu mamy bezrobotnych. Tymczasem oni są potrzebni z racji ideologicznych, mają usprawiedliwić obecność socjalizmu, który stanowiąc religię à rebours (szczególnie chrześcijańską), przekręca zarówno soteriologiczny sens cierpienia, jak i mami przyszłym rajem na ziemi. W chrześcijaństwie raj jest pewną metaforą służącą na określenie przyszłego zjednoczenia z samym Bogiem, i to zjednoczenia osobistego, w socjalizmie natomiast raj oznacza zniesienie dziadostwa w bliżej niesprecyzowanym czasie dla bliżej niesprecyzowanych ludzi.

Nie można zapominać, że ideologia socjalizmu jest ateistyczna. O ile więc w chrześcijaństwie poprzez ubóstwo człowiek może z większą intensywnością kierować serce i myśli ku Bogu, o tyle celem zaprowadzania powszechnego dziadostwa jest wymuszenie na ludziach niewiary. Dziadostwo jest do tego środkiem: dziad najpierw złorzeczy Bogu, bo jest mu źle, później zaś z powodu postępującej apatii i bezsilności zaczyna wierzyć nowym bogom i nowej „religii". W ten sposób przymusowa bieda przestaje być problemem osobistym, lecz staje się politycznym, a następnie ideologicznym. Dziadostwo jest ostatecznie narzędziem walki z religią.

Jako katolicy dążmy więc do zamożności tak, aby niektórzy z nas mogli być ubodzy. Bo nie zamożność jest zła, ale robienie z niej złego użytku. Również i bieda nie jest zła, jeśli jest dobrowolnym i szlachetnym ubóstwem. Gdy natomiast staje się dziadostwem, to musimy bardzo uważać, czy aby ktoś nie chce nas do czegoś użyć. A dziś wiele ideologicznych przynęt jest porozrzucanych po świecie. Nie dajmy się więc nabrać na dziadostwo, nie bójmy się zamożności.

Piotr Jaroszyński
"Naród tylu łez..."

Komentarze  

justyna
0 # justyna 2014-08-16 20:21
serdecznie dziękuję za ten artykuł, jak zawsze wskazujący sedno sprawy, jasny i treściwy. Pozdrawiam niech Pana Bóg błogosławi i prowadzi :)
ela
+2 # ela 2010-09-10 19:44
Panie profesorze!
Jest pan wspaniały i pana koledzy po fachu, każdego dnia dziękuję Bogu, że Radio Maryja odkryło przede mną tajemnicę istnienia takich ludzi jak Pan i że mogę podziwiać wasze nauki.
MAREK
-2 # MAREK 2010-08-25 09:33
A ucho igielne to takie małe drzwiczki prowadzące do miasta. Po zmroku zamykano główną bramę i każdy jeździeć chcąć wejść do miasta musiał przeprowadzić wielbłąda przez ucho igielne, które miało ok. 1,8 m wysokości, co było dosyć trudne, ale nie niemożliwe.
Polska w cywilizacji łacińskiej według F. Konecznego - wykład

Polska w cywilizacji łacińskiej według F. Konecznego - prof. Piotr Jaroszyński, Chicago, Parafia św. Konstancji, 19.09.2011

Kim ma być polski nauczyciel?

Dżdżysta i wietrzna jesień coraz bardziej przesłania wspomnienia z wakacji. Miliony polskich dzieci większość dni spędza teraz nie nad morzem czy nad jeziorami, ale w szkole. Mamy za sobą wybory...

Gender: jeśli nie mężczyzna

Feministki popierające gender odwracają się od swojej tradycyjnej roli żony i matki, co sprawia, że nie może już być mowy o normalnej rodzinie. Ale jakby tego było mało, zwracają się też przeciwko...

Wokół tragedii smoleńskiej - wykład

Wykład prof. dr hab. Piotra Jaroszyńskiego pt. "Wokół tragedii smoleńskiej" został wygłoszony w Kościele Matki Bożej Częstochowskiej, 2550 Gascon, Montreal, Kanada. Spotkanie zorganizowane zostało...

Kardynał Wyszyński mąż stanu i kapłan odpowiedzialny za Kościół i Ojczyznę - wykład

Kardynał Wyszyński mąż stanu i kapłan odpowiedzialny za Kościół i Ojczyznę - prof. Piotr Jaroszyński, Francja, Paryż, 24.11.2001

Wrześniowe blizny serca

Mija kolejna, osiemdziesiąta trzecia rocznica zbrojnej napaści Związku Sowieckiego na Polskę. Nasze młode państwo po zaledwie dwudziestu jeden latach niepodległości nie miało szans, aby obronić się...

Święty Jan z Dukli

Polska opromieniona jest światłem wielu błogosławionych i świętych. Wśród nich warto przypomnieć postać świętego Jana z Dukli. Urodził się przed ponad sześcioma wiekami, dokładniej zaś w roku 1414,...

Boyfriend

Z Zachodu przyszła moda na boyfriendów. 14-letnie dziewczyny mają już i u nas swoich narzeczonych. Trudno do końca rozstrzygnąć, co przez to rozumieją, ale jedno jest pewne, coraz więcej młodych...

Jaka tożsamość Europy? - wykład

Jaka tożsamość Europy? - prof. Piotr Jaroszyński, Parafia pw. Matki Boże Królowej Pokoju, Kanada, Calgary, 1.02.2004

Spór o Europę czy wojna cywilizacji? - wykład

Prof.dr hab. Piotr Jaroszyński - "Spór o Europę czy wojna cywilizacji?", Częstochowa, 28 kwietnia 2016 r.

Marksistowskie piętno

Skala, w jakiej humanistyka w powojennej Polsce, została porażona przez marksizm, jest niewyobrażalna. Filozofia, historia, teoria literatury, socjologia, psychologia, politologia, teoria prawa - to...

Etyka dobra czy etyka tolerancji - wykład

Etyka dobra czy etyka tolerancji - prof. Piotr Jaroszyński, Parafia pw. Matki Boże Królowej Pokoju, Kanada, Calgary, 30.01.2004

Jak odtruć historię?

Przez prawie pół wieku państwo zwane PRL robiło wszystko, aby świadomość historyczna Polaków w odniesieniu do II wojny światowej była jednostronna: za krzywdy wyrządzone Polsce odpowiedzialna jest...

Edukacja narodowa przeciwko globalizmowi

W jednym z dzieł przypisywanych Plutarchowi (50-120 po Chr.), a zatytułowanym O wychowaniu dzieci (De liberis educandis) możemy przeczytać: „Ze wszystkich rzeczy, które są w nas, tylko edukacja jest...

Rozum i wiara: opozycja czy dopełnienie? - wykład

Rozum i wiara: opozycja czy dopełnienie? - prof. Piotr Jaroszyński, Kanada, Toronto, Parafia św. Kazimierza, 3.02.2002

Gender a mowa nienawiści

Nie jest bezpiecznie wskazywać na zagrożenia, jakie niesie ze sobą gender. Zwolennicy i propagatorzy tej ideologii przygotowali tu bowiem nie lada pułapkę: kto jest przeciwko gender, ten popełnia...

Odróżniajmy groby od pomników

Rosjanie stają w obronie pomników ku czci Armii Czerwonej, rozbieranych bądź niszczonych na terenie Polski. Zauważmy, że pomniki te są symbolem planów, jakie miał Związek Socjalistycznych Republik...

Media: między ideologią a biznesem - wykład

Media: między ideologią a biznesem - prof. Piotr Jaroszyński, Konferencja naukowa "Kształt i przyszłość mediów w Polsce. Wokół projektu ustawy medialnej", Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i...

Feliks Koneczny o tożsamości Zachodu

Feliks Koneczny jest niezastąpiony tam, gdzie pojawia się pytanie o tożsamość Zachodu. Jest to pytanie, które nas, Europejczyków, nurtuje najbardziej, bo przecież widzimy, jakimi ideowymi...

Victoria polska

Niewiele jest narodów, zwłaszcza dziś, dla których przywracanie pamięci miałoby tak życiodajne znaczenie jak dla Polaków. Zaborcy, okupanci, komuniści znając nas dobrze, wiedzieli i wiedzą, że w...

Mass media a prawda

Techniki przekazywania informacji w prasie, radiu i telewizji są dziś tak udoskonalone, że odbiorcom pozostawiają niewiele miejsca na osobiste ustosunkowanie się i...

Emigracja: zachować wiarę - wykład

Emigracja: zachować wiarę - prof. Piotr Jaroszyński, Kanada, Calgary, Parafia Matki Boskiej Królowej Pokoju, 07.02.2002

Gender i fryzura

Moda obejmuje nie tylko sposób, w jaki się ubieramy, ale również fryzurę. Tradycyjnie fryzura inna była dla pań (dziewcząt), a inna dla mężczyzn (chłopców) właśnie ze względu na eksponowanie różnic...

Pułapka politycznej poprawności - wykład

Pułapka politycznej poprawności - prof. dr hab. Piotr Jaroszyński, Chicago, Centrala Radia Maryja, 21. 10.2006