Spór o piękno
Piotr Jaroszyński
Wydawnictwo: Fonopol, Poznań 1992
Impuls, Kraków 2002
Ilość stron: 222
Wymiar: 16.5x23.5cm
Rodzaj okładki: Miękka
ISBN 8373081631
W książce Autor próbuje przemierzyć drogę, którą pokonały losy piękna. Piękno rozpatrywane jest z punktu widzenia filozofii, estetyki oraz sztuki. "Piękno, dobro i prawda przez długie wieki z jednej strony wyznaczały w kulturze europejskiej dążenia człowieka. Towarzyszyły kulturze greckiej, rzymskiej, a później średniowiecznej. Ze względu zaś na to, że przysługiwały bytowi, rzeczywistości, były wzajemnie o sobie orzekane: to co piękne jest za razem prawdziwe i dobre, a co dobre - prawdziwe i piękne. Ich wyjątkowej pozycji wcale nie naruszał fakt, że nie zawsze potrafiono je wyraźnie oddzielić i zadowalająco zdefiniować..." (z Wprowadzenia).
Spis treści
Wprowadzenie
- U źródeł sporu - teorie piękna w starożytności i średniowieczu
- Trzy wielkie teorie piękna
- Teoria harmonii
- Teoria formy
- Teoria relacjonistyczna
- Jednoznaczność, wieloznaczność czy analogiczność?
- Dlaczego nie sztuki piękne?
- Co to jest sztuka?
- Sztukajest piękna
- Podsumowanie
- Piękno w estetyce
- Co to jest estetyka?
- Geneza estetyki
- Główne nurty
- Status piękna w estetyce
- Oderwanie piękna od bytu
- Niepoznawalność bytu
- Recepcja szkotowskiej teorii bytu
- Oderwanie piękna od natury
- Naturajako pojęcie czysto systemowe
- Natura jako korelat nauk szczegółowych
- Natura jako podłoże przedmiotu estetycznego
- Identyfikacja piękna z wartością estetyczną
- Teorie piękna
- Piękno jako własność podmiotu
- Piękno jako ekspresja
- Piękno: u progu myśli i wolności
- Kryzys piękna w estetyce
- W stronę filozofii piękna
- Między bytem a osobą
- Piękno jako pierwsze uderzenie bytu
- Piękno jako odpowiedź osoby na byt
- Piękno transcendentalne
- Natura relacj i
- relatio secundum esse
- relatio secundum dici
- Status piękna jako transcendentalnej własności bytu
- Natura relacj i
- Analogiczność piękna
- Paradoks brzydoty
- Zakończenie
- Summary
- Bibliografia
- Indeks nazwisk