leśnik — jacek:
Dlaczego sztuka [plastyka, muzyka] została w szkołach sprowadzona do roli michałków? również historie, geografie i religie niejednokrotnie też zaczyna się traktować podobnie.
Uczęszczałem do szkoły podstawowej w małej miejscowości w latach sześiątych i już jako dziecko ubolewałem że poziom nauczania plastyki i muzyki był bardzo niski. A wymownym obrazem tego był przedwojenny fortepian który stał nigdy nie używany aż wkońcu zdewastowany wywieżiono go na śmietnik.
- Odpowiedź: Jeżeli sztuka (zwana też kulturą, choć kultura to pojęcie szersze) osiągnęła w Polsce tak wysoki poziom artystyczny, ale zarazem moralny, narodowy i religijny, jeżeli właśnie sztuka (kultura) pomogła nam przetrwać rozbiory (Jan Paweł II), to jest oczywiste, że sztuka ta musiała i musi stanowić tę dziedzinę życia społecznego, w tym również edukacji, która w wolnym kraju jest szczególnie chroniona (okres międzywojenny). Gdy natomiast ulega systematycznej degradacji, niszczeniu i pogardzie, to znaczy, że państwo nasze jest w dalszym ciągu państwem neokolonialnym. Dramat nasz polega na tym, że sztuka polska była oczami i sercem narodu, a bez tej sztuki naród ślepnie.
Piotr Jaroszyński