Felietony-wywiady

WITAM PAŃSTWA NA MOJEJ STRONIE AUTORSKIEJ

PIOTR JAROSZYŃSKI

"Sic vive cum hominibus, tamquam deus videat; sic loquere cum deo, tamquam homines audiat" Seneka


Wśród wielu spraw, które zaprzątają naszą uwagę i budzą coraz większy niepokój, jest troska o młode pokolenie. O ile dawniej do edukacji i wychowania przykładano w rodzinach polskich olbrzymią wagę, o tyle dziś rodzice wskutek obojętności lub dezorientacji pozwalają, by na ich dzieci decydujący wpływ miały wrogie polskości i chrześcijaństwu wzorce wychowania i programy szkolne.


Jeżeli proces ten nie zostanie zatrzymany, to za kilka lat Polacy przestaną być sobą, co więcej - będą sami dla siebie zawziętymi wrogami. Bo taki właśnie cel przyświeca tak zwanym reformatorom. Dlatego troska o najmłodsze pokolenie jest dziś sprawą priorytetową. Ratując polską ziemię, ratując nasze zakłady pracy, nie możemy zapomnieć o najmłodszych Polakach, gdyż dalekosiężne plany przeciwko Polsce dotyczą również ludzi, a zwłaszcza dzieci i młodzieży, od których zależy nasza przyszłość. Wprowadzane reformy edukacji kryją już u podstaw dążenie do trwałego i całkowitego wynarodowienia i dechrystianizacji najmłodszych Polaków, to zaś w konsekwencji prowadzi do wynaturzenia człowieka, do odczłowieczenia. Sprawa nie jest błaha, bo wskutek działania niszczącej edukacji zagrożony jest chrześcijanin, Polak, człowiek. Jednak wielu z nas wciąż tego nie rozumie, inni zaś coś czują, ale nie umieją zła nazwać po imieniu.

A przecież potrzebujemy prawdziwie chrześcijańskiej edukacji, opartej na chrześcijańskiej kulturze, a nie tylko jednej godziny religii tygodniowo. Co to znaczy: chrześcijańska edukacja? To znaczy taka, której celem jest osobowy rozwój człowieka, rozwój prowadzący do tego, by człowiek był szlachetny i piękny.

Przed ponad półtora tysiącem lat (dokładniej mówiąc - ponad tysiąc sześćset lat temu) św. Jan Chryzostom mówił: „Do każdego z was, ojcowie i matki, mówię: jak widzimy artystów kształtujących swe obrazy i rzeźby z wielką dokładnością, tak samo musimy się troszczyć o [dzieci], te wspaniałe nasze posągi. Malarze, gdy już umieszczą płótno na sztalugach, malują dzień po dniu, aby osiągnąć swój cel. Rzeźbiarze pracując w marmurze, postępują podobnie; usuwają to, co jest zbędne, dodają to, czego brak. Tak i wy musicie postępować. Jak rzeźbiarze wkładajcie cały swój wolny czas, aby ukształtować te wspaniałe posągi, jakimi są wasze dzieci, dla Boga. I usuwając to, co zbędne, a dodając to, co potrzebne, pilnujcie codziennie, jakież to dobre właściwości dostarcza natura, aby je wzmacniać, i jakie wady, aby je zaraz usunąć".

Cóż za przepiękne porównanie! Dziecko rośnie niczym dzieło w rękach artysty. Ale dzisiaj, po szesnastu wiekach, rodzą się pytania: Czy współcześni rodzice z równie wielką troską przyglądają się, jak dziecko rośnie, dla kogo rośnie i co zeń wyrośnie? Czy może zgadzają się, by dziecko kształtowane było przez telewizję, i pozwalają, aby poddane zostało sekciarskim eksperymentom edukacyjnym (wiadomo, że u podłoża reformy edukacji leży antropozofia Rudolfa Steinera)? Na te pytania rodzice muszą sobie odpowiedzieć. Bo w przeciwnym razie może się okazać (ale już poniewczasie), że dziecko bierze narkotyki, że należy do sekty, że jest obojętne na świat, rodzinę, Naród i Kościół. Kim stanie się takie dziecko?

Św. Jan Chryzostom mówił: „[Rodzice!] traktujcie siebie jak króla rządzącego miastem, którym jest dusza waszego dziecka. I jak w mieście niektórzy są złodziejami, a inni ludźmi uczciwymi, jedni pracują wytrwale, a inni tylko dorywczo, tak też jest z myślami i rozumowaniem w duszy". Każde dziecko jest jak miasto otoczone murem, w którym są bramy. Przez te bramy, a więc oczy, język, uszy, węch i dotyk, do duszy dziecka różne rzeczy mogą dotrzeć, i dobre, i szkodliwe. Św. Jan Chryzostom poucza rodziców, aby uważali, na co dzieci patrzą i czego słuchają, i by w szczególny sposób obwarowali bramę języka.

Minęło tyle wieków, a te napomnienia są wciąż aktualne. Często rodzice nie pilnują bram do dusz ich dzieci, często bramy te są otwarte na wszelkie zło przekazywane za pomocą obrazu, dźwięku i wulgarnego słowa. Kto zliczy ilość przekleństw wypowiadanych w telewizji, w kinie czy na ulicy? Kto zliczy ilość tonów i rytmów zaburzających psychikę? Kto zliczy ilość obrazów o treściach wyuzdanych, a nawet satanistycznych, którymi przepełnione są media i którymi oblepione są ulice naszych miast, ulice, którymi nasze dzieci prowadzimy do szkoły? Te liczby są astronomiczne, a dusze polskich dzieci - coraz bardziej bezbronne. Jakie pokolenie wyrośnie? I dla kogo? I przeciwko komu? Bo pamiętajmy, to pokolenie może być kiedyś przeciwko nam!

Wielki Jubileusz Chrześcijaństwa to czas dziękczynienia za przeszłość, ale i czas czynu na przyszłość. Niech działanie nasze - rodziców i dziadków - skupi się teraz przede wszystkim na wychowaniu dzieci, aby w przyszłości były to osoby prawe, szlachetne i piękne, osoby przeniknięte duchem polskim i silne wiarą, osoby, które wezmą odpowiedzialność za swoje rodziny i cały Naród. Takich ludzi potrzebuje Polska na kolejne tysiąclecie.

Piotr Jaroszyński
"Jasnogórska droga do Europy"

Słowo „naród" (i jego pochodne jak „narodowy" czy „narodowe") pojawia się czasem w najmniej oczekiwanych kontekstach i wychodzi z ust czy spod pióra...

W jednym z dzieł przypisywanych Plutarchowi (50-120 po Chr.), a zatytułowanym O wychowaniu dzieci (De liberis educandis) możemy przeczytać: „Ze...

Im dłużej zastanawiamy się nad kryzysem praworządności w naszym kraju, tym więcej odkrywamy przyczyn, z których jedne pojawiają dziś, inne zaś...

Z prof. dr. hab. Piotrem Jaroszyńskim, kierownikiem katedry Filozofii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz wykładowcą w Wyższej Szkole...

Victoria polska Niewiele jest narodów, zwłaszcza dziś, dla których przywracanie pamięci miałoby tak życiodajne znaczenie jak dla Polaków. Zaborcy, okupanci,...

Propaganda - bezwonna trucizna Technika zaszła dziś tak daleko, że wiele produktów takich jak kleje czy wykładziny nie wydzielają już nieprzyjemnego zapachu. Ale ten przykry...

Ideologia niszczy przekaz w TVP Z prof. Piotrem Jaroszyńskim, kulturoznawcą, wykładowcą na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II i w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i...

Przyjaźń Ludzie nawzajem się potrzebują, dlatego utworzyli różne wspólnoty, jak miasta, państwa, organizacje międzynarodowe. Potrzebują się też w mniejszych...

Na wielkie wydarzenia dziejowe patrzeć można przez pryzmat podręczników lub encyklopedii, a więc obiektywnie, ale raczej sucho, można też sięgać do...

Dyskusja i dialog, to podstawowe formy słownego kontaktu między ludźmi. Odpowiednikiem łacińskiego słowa discussio (disquasso) jest polskie...

Gender: Malthus i Darwin Karol Darwin z wielkim uznaniem przyjął tezy zawarte w książce Tomasza Malthusa poświęconej prawom demografii. Twórca ewolucjonizmu przyznaje, że...

Słowo „dialog" pojawia się w bardzo wielu różnych językach, należących do różnych grup językowych (np. francuski — języki romańskie, angielski —...

Na różne sposoby można paraliżować współdziałanie, ale jeden ze sposobów jest szczególnie zmyślny - jest nim pomieszanie języka. Tak stało się w...

Istota edukacji Zdewaluowanie pojęcia grzechu, podporządkowanie edukacji emocjonalności i nakierowanie jej jedynie na zdobywanie wiedzy, a także pozbycie się z...

Od ponad dziesięciu lat kraj nasz podlega tzw. restrukturyzacji praktycznie we wszystkich dziedzinach. Jedną z nich jest edukacja. W jakim kierunku...

Powstanie PRL-u było dla naszego narodu wstrząsem, którego nie można porównać ani z zaborami, ani z wojną. Nie chodzi tu o skalę zniszczeń...

Z prof. dr. hab. Piotrem Jaroszyńskim, wykładowcą Sekcji Filozofii Teoretycznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, o problemach z...

Gender: feminizm to marksizm Jeżeli sięgniemy po dzieła klasyków marksizmu, jak choćby samego Marksa czy jego najbliższego współpracownika Engelsa, to ze zdumieniem odkryjemy,...

Marksistowskie piętno Skala, w jakiej humanistyka w powojennej Polsce, została porażona przez marksizm, jest niewyobrażalna. Filozofia, historia, teoria literatury,...

Encyklika Jana Pawła II Evangelium vitae skierowana jest do biskupów, do kapłanów i diakonów, do zakonników i zakonnic, do katolików świeckich, a...

Najnowsza książka Pana Profesora nosi tytuł "Przywracanie pamięci". Dlaczego współcześnie tak ważna jest refleksja nad czasem minionym? - Główny...

O znaczeniu wpisania Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie na listę zabytków z prof. Piotrem Jaroszyńskim rozmawia Piotr Czartoryski-Sziler Pałac...

Dziś Sejm rozpocznie prace nad dwoma projektami zmian w Instytucie. Pamięci Narodowej Platforma chce upartyjnić IPN. Z prof. Piotrem Jaroszyńskim,...

Wojna przeciwko Kościołowi W świecie przebiega mniej lub bardziej jawna walka z Kościołem. Nie od dziś. Święty Tomasz z Akwinu, tytan myśli katolickiej, w komentarzu do Listu...

Polonijna parafia Jednym z niezwykłych fenomenów w skali światowej są parafie polonijne. Skupiają w sobie bowiem nie tylko życie religijne, ale też społeczne i...

Trudne zadanie stoi przed nowo wybranymi parlamentarzystami oraz przed administracją państwową, która na wielu szczeblach powinna zostać wymieniona....

Okres, który poprzedza wybory, nazywany jest czasem walki przedwyborczej. Walka ta prowadzona jest przede wszystkim w mediach. Warto zastanowić się,...

Z ojcem Mieczysławem A. Krąpcem rozmawia Piotr Jaroszyński - Ojciec profesor wykłada filozofię od prawie 50 lat. W tym długim czasie miał Ojciec...

Minęła dwieście szósta rocznica uchwalenia wiekopomnej Konstytucji 3 Maja. Choć w naszej tradycji prawniczej konstytucjami od połowy XVI wieku zwano...

Z prof. Piotrem Jaroszyńskim rozmawia Joanna Gradowska Jakie znaczenie dla wychowania i kształcenia młodego pokolenia ma pamięć o przodkach, osobach...