Warto przemyśleć...

WITAM PAŃSTWA NA MOJEJ STRONIE AUTORSKIEJ

PIOTR JAROSZYŃSKI

"Sic vive cum hominibus, tamquam deus videat; sic loquere cum deo, tamquam homines audiat" Seneka

G. K. Chesterton przy pracy (Wikipedia)G. K. Chesterton przy pracy (Wikipedia)Większość z nas uczyła się historii z tych samych podręczników, używanych standardowo w szkołach państwowych i prywatnych. Cierpienia nasze były dotkliwe, a lekcje nieskuteczne, zwłaszcza jeśli nie przykładaliśmy się zbytnio do nauki.

Tak właśnie wyglądała sprawa w moim wypadku. Wszystko, co wiem o historii – a nie jest tego dużo – to rzeczy, których dowiedziałem się już po ukończeniu szkoły, czytając na chybił trafił różne książki i wędrując po historycznych miejscach. Lecz suche, podręcznikowe streszczenia wciąż mają nad nami władzę i często wypaczają nasze opinie.

Zasadniczy problem polega na tym, że historia jako nauka ma dwa odmienne cele: cel wyższy, czyli pożytek dla dzieci, i cel niższy, drugorzędny, czyli pożytek dla historyków. Najwznioślejsze i najszlachetniejsze jest w niej to, że historia umie opowiadać porywające historie. Potrafi apelować do serca, do heroizmu wszystkich pokoleń, do tego, co w ludzkości wiecznie młode. Opowieść taka jak o Wilhelmie Tellu jest aktualna w każdej epoce. Żadna barbarzyńska broń nie będzie zbyt prymitywna i żaden cud techniki nie będzie zbyt nowoczesny, żeby pokazać jej dumę i strach. Dla opowieści nie ma znaczenia, czy bohater używa strzały z kamiennym grotem czy najnowszego modelu karabinu maszynowego – puenta zostaje ta sama, równie ponadczasowa jak tyrania i ojcostwo. Kiedy w nauce historii trafi się taka świetna historia, należy ją opowiedzieć dzieciom po prostu dlatego, że jest świetna.

Fragment pochodzi z „Obrony człowieka”.


Pragnienie poznania historii jest dla człowieka, i to już od dziecka, czymś naturalnym. Widząc to, co jest, chcemy wiedzieć, jak to było dawniej. Ale niestety nie zawsze możemy się dowiedzieć, zwłaszcza jak to było naprawdę. Albowiem nauczanie historii w szkołach zostało podporządkowane celom politycznym lub ideologicznym, gdzie niewygodne prawdy się pomija, a urzędowemu kłamstwu nadaje rangę wyroczni.

Piotr Jaroszyński

Nasz Dziennik, 7 października 2014

W sercu stolicy - Ks. kard. Stefan Wyszyński Pragniemy, aby w naszym wychowaniu narodowym Chrystus, który daje chleb wzięty z ziemi i...

Godna praca i płaca - Ks. kard. Stefan Wyszyński Wiadomo, że wychowanie człowieka jest dzisiaj niesłychanie kosztowne. Dlatego słuszną jest rzeczą,...

Granica między prawdomównością a szczerością - Jadwiga Zamoyska Niektórzy sądzą, że uprzejmość dla osób, których się nie lubi, stanowi fałsz, hipokryzję. W...

Co czytać - Jadwiga Zamoyska Czytanie jest dla istoty moralnej człowieka tym, czym pokarm dla jego istoty fizycznej: tak jak...

Polska tolerancja - Prof. Konrad Górski Bezpośredni wpływ reformacji na Polskę był minimalny. Historia reformacji u nas jest zjawiskiem...

Kościół i Naród - O. prof. Mieczysław A. Krąpiec W ponadtysiącletnim polskim życiu narodowym to religia chrześcijańska poprzez struktury...

Idea harcerska - Ks. kard. August Hlond Dziś troskam się o ciebie. Lękam się o twoje katolickie prawa w harcerskich szeregach i obawiam...

Ład pracy - Bł. ks. Jerzy Popiełuszko Jeżeli stwarza się ludziom pracującym sytuację, gdzie – aby utrzymać kilkuosobową rodzinę – muszą...

Rozum i wiara - Gilbert Keith Chesterton Rozum i wiara Przesądy pojawiają się we wszystkich epokach, zwłaszcza w epokach...

Masońskie pęta - Ks. kard. August Hlond Wyprzeć się ma Polska na wszystkich szczeblach hierarchii państwowej każdego bezprawia, każdej...

Potomkowie Czyngis-chana - Zygmunt Krasiński Co do nas dwa przypadki: albo Moskwa się utrzyma, jak jest, i zagarnie nas wszystkich; albo w niej...

Niemi i głusi - Ks. kard. Stefan Wyszyński Bo wielkim nieszczęściem naszej współczesności jest to, że wśród ludzi bardzo wymownych wielu jest...

Non possumus! - Ks. kard. Stefan Wyszyński Gdy kapłaństwo przestaje być wolne, wówczas zagrożona jest wolność sumienia. I dlatego też trudno...

Nowy człowiek - Gilbert Keith Chesterton U podstaw bolszewizmu i wielu innych prądów nowoczesnych leży nowy rodzaj zwątpienia. To nie tylko...

Naród bez dzieci - Ks. kard. Stefan Wyszyński „Zapożyczamy się” na wsi. Ale wieś – jak mówią demografowie – przekazując życie, zapracowuje...

Lęk ośmiela zło - Bł. ks. Jerzy Popiełuszko Zasadniczą sprawą przy wyzwoleniu człowieka i narodu jest przezwyciężenie lęku. Lęk rodzi się...

Prawdziwa demokracja - Gilbert Keith Chesterton Jest o wiele bardziej prawdopodobne, że pierwotne społeczeństwo było bliskie czystej demokracji....

Sekta w szkole - Ks. kard. Stefan Wyszyński Oczywiście, w wolnej ojczyźnie mogą istnieć różne stowarzyszenia, nawet i takie, które zajmują się...

Jak mówisz - Jadwiga Zamoyska Wymowa jest cennym darem Bożym, ale daru tego jak i wszystkiego używać trzeba z miarą i wagą....

Nie przemogą - Ks. kard. August Hlond Jesteśmy świadkami zaciętej walki między civitas Dei [państwem Bożym] a civitas diaboli [państwem...

Obronić rodzinę - Ks. kard. August Hlond Na poziomie Chrystusowych zasad rodzinnych utrzymał się jedynie Kościół katolicki. Oderwane od...

Słowo łączy - Jadwiga Zamoyska Niechaj rodzice nie przypuszczają, że rozmowy o drobnych rzeczach są małej wagi. Dzieci, niezwykłe...

Pycha prowadzi do upadku - Étienne Gilson Na to, aby stwarzać, jest jeszcze za wcześnie, ale można zacząć od niszczenia. Stąd też...

Zatrute owoce - Ignacy Jan Paderewski Polacy nie należeli nigdy do tych, którzy zabijają wielbłądy, by własne ugasić pragnienie....