Warto przemyśleć...

WITAM PAŃSTWA NA MOJEJ STRONIE AUTORSKIEJ

PIOTR JAROSZYŃSKI

"Sic vive cum hominibus, tamquam deus videat; sic loquere cum deo, tamquam homines audiat" Seneka

G. K. Chesterton przy pracy (Wikipedia)G. K. Chesterton przy pracy (Wikipedia)Rozważając elementy pogaństwa, musimy zacząć od próby opisu tego, co nieopisane. Wielu radzi sobie z problemem opisu tego zjawiska, przecząc mu albo przynajmniej je ignorując. Ludzie opętani manią ewolucyjną uważają, że każda wielka rzecz wyrasta z nasienia, czyli z czegoś mniejszego od siebie. Zapominają przy tym najwyraźniej, że każde nasienie pochodzi od drzewa, czyli od czegoś większego od siebie.

Otóż są bardzo poważne przesłanki, by sądzić, że religia pierwotnie nie powstała z jakiegoś szczegółu, o którym zapomniano, bo był za mały, żeby go wyśledzić. O wiele bardziej prawdopodobne jest, że była to idea, którą zarzucono, bo była zbyt wielka. Mamy powody przypuszczać, że wiele ludzi zaczęło od prostej, ale obezwładniającej idei jednego Boga, władcy wszystkiego, a później popadło na przykład w kult demonów, tak jak po kryjomu popada się w rozpustę. Nawet badanie wierzeń dzikich ludów, tak lubiane przez badaczy folkloru, często w gruncie rzeczy potwierdza ten pogląd. Okazuje się na przykład, że należący do najdzikszych plemion australijscy Aborygeni, prymitywni w każdym znaczeniu, w jakim tego słowa używają antropologowie, wyznają czysty monoteizm o wysokim standardzie moralnym. Pewien misjonarz nauczał wyjątkowo dzikie plemię politeistów, którzy opowiedzieli mu wszystkie politeistyczne historie, i odwdzięczył im się opowieścią o istnieniu jedynego dobrego Boga, który jest duchem i sądzi ludzi według norm duchowych. I wtedy wśród statecznych barbarzyńców powstał szum, jakby natknęli się na zdrajcę tajemnic, i zaczęli wołać jeden do drugiego: „Atahocan! On mówi o Atahocanie!”.

Fragment pochodzi z „Wiekuistego człowieka”.


Zadziwiająca jest ta praintuicja monoteizmu, jaką spotykamy wśród ludów określanych mianem prymitywnych. Mimo braku objawienia, filozofii, teologii, a więc i głębszej, uporządkowanej refleksji, człowiek prymitywny nie tylko nie zadowala się życiem czysto praktycznym, życiem z dnia na dzień, ale zadaje pytania ostateczne i szuka Boga. W afrykańskim języku kirundi o Bogu i tylko o Bogu można mówić w specjalnej formie gramatycznej, której nie stosuje się ani do ludzi, ani do zwierząt. Widocznie politeizm jest mniej racjonalny, a ateizm całkiem nieracjonalny. Oczywiście, dla ludów pierwotnych.

Piotr Jaroszyński

 Nasz Dziennik, 11 sierpnia 2014

UE a Prusy - Henryk Sienkiewicz W ogóle w Prusach mało jest miejsca na ideały. Biorąc rzecz najbezstronniej, ze stanowiska czysto...

Rodzina rodzin - Ks. kard. Stefan Wyszyński Istnieje swoista, biologiczna wspólnota i więź między rodziną a narodem oraz ich wzajemna służba...

Rozum i wiara - Gilbert Keith Chesterton Rozum i wiara Przesądy pojawiają się we wszystkich epokach, zwłaszcza w epokach...

Blask średniowiecza - Gilbert Keith Chesterton Myślę, że w wiekach średnich, kiedy Kościół chrześcijański miał najwięcej politycznej i...

Zdrada jest zdradą - Jan Lechoń Bierut i Cyrankiewicz w rocznicę zabrania Wilna i Lwowa powinszowali sowieckiej tak zwanej Litwie...

Ludzie ludziom - Étienne Gilson Zobaczyliśmy […] niemiecką armię, która rzuciła się na Europę po raz drugi, jak wielka fala...

Polska droga - Ks. kard. Stefan Wyszyński Czego jeszcze oczekuje Kościół i naród od państwa? – Aby państwo nie narzucało obywatelom jakiejś...

Po stronie Narodu - O. prof. Mieczysław A. Krąpiec Czwartym wielkim zagrożeniem dla istnienia narodu i narodowej tożsamości był fakt drugiej wojny...

Niekończąca się historia - Józef Konrad Korzeniowski Warto pamiętać, że niepodległość Polski, ucieleśniona w Państwie Polskim, nie została podarowana...

Nie ma niewinnych kłamstw - O. prof. Mieczysław A. Krąpiec Nie ma kłamstw niewinnych, wszystkie bowiem uderzają w człowieka (także w naród), pozbawiając...

Pokusa świętego spokoju - Józef Konrad Korzeniowski „Niech pan nie zapomina”, powiedziano mi, „że Polska musi żyć w sąsiedztwie Niemiec i Rosji po...

Przypomnijmyż sobie, że sztandar chrześcijańskiego życia publicznego w Polsce wcale nie jest...

Kto rano wstaje - Gilbert Keith Chesterton Czystość nazywano kiedyś siostrą pobożności. Teraz fizyczna czystość urosła do rangi cnoty...

Koniec „amerykańskiego snu” - Ronald Reagan Żyjemy w szczytowym momencie walki o duszę człowieka, w czasie, który zadecyduje o przetrwaniu lub...

Prawda wyzwala - Bł. ks. Jerzy Popiełuszko Aby pozostać człowiekiem wolnym duchowo, trzeba żyć w prawdzie. Życie w prawdzie to dawanie...

Dymiące zgliszcza - Étienne Gilson Od 1914 do 1918 r. świat został spustoszony przez wojnę, która nie miała sobie równej. Możni tego...

Po co nam własność - Zygmunt Krasiński Moskwa jest składem dwóch najpiekielniejszych żywiołów niszczycielskich świata: bezwzględnego...

Zatruty język - Gilbert Keith Chesterton Można by napisać całą ciekawą pracę o ateistycznym stylu literackim – bo taki styl istnieje. Jego...

Potwór ateizmu - Ks. kard. August Hlond Jedno z naczelnych praw historii stwierdza, że pustkę religijną w życiu narodów wypełniają...

Antypolonizm - Zygmunt Krasiński Są trzy sławne orzeczenia, które cesarz Mikołaj lubił czasem powtarzać. Mawiał on: „Moją misją...

Prawdziwa demokracja - Gilbert Keith Chesterton Jest o wiele bardziej prawdopodobne, że pierwotne społeczeństwo było bliskie czystej demokracji....

Postulat etyczności życia zbiorowego stanowi cechę istotną polskości, tj. taką, bez której...

Węzeł miłości - Henryk Sienkiewicz Myślałem przy tym – zapewne nie myliłem się, że celem życia Pani jest służba krajowi, a i dla mnie...

Lekarstwo na wady - Jadwiga Zamoyska Wstrzemięźliwość wyrabia się umartwieniem tego wszystkiego, co duszy staje na przeszkodzie do...